Wystąpienie pokontrolne MiG Piwniczna Zdrój kontrola kompleksowa |
WK-613-22/13
Kraków, 2013-07-03
Pan
Edward Bogaczyk
Burmistrz
Miasta i Gminy
Piwniczna-Zdrój
Uprzejmie
informuję Pana Burmistrza, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie,
realizując postanowienia ustawy z dnia 7 października 1992 r. o
regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r.,
poz. 1113) przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki finansowej
Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój w zakresie gospodarki finansowej, w tym
realizacji zobowiązań podatkowych oraz zamówień publicznych, ze
szczególnym uwzględnieniem działalności w latach 2011 - 2012 i w 2013
r., do dnia obowiązywania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
W związku z zakończeniem czynności kontrolnych, udokumentowanych w protokole kontroli podpisanym w dniu 7 maja 2013 r., przekazuję Panu Burmistrzowi niniejsze wystąpienie pokontrolne.
Przedstawia
się w nim stwierdzone nieprawidłowości w okresie objętym aktualną
kompleksową kontrolą, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz wnioski
pokontrolne zmierzające do ich usunięcia i usprawnienia badanej
działalności, przewidziane do realizacji przez kontrolowaną jednostkę,
stosownie do postanowień art. 9 ust. 2 ww. ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych:
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 1
- częściowe niewykonanie wniosków pokontrolnych przedstawionych w piśmie Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie Nr WK-613-21/2009 z dnia 17 czerwca 2009 r. Nieprzeprowadzenie pełnej i konsekwentnej realizacji wniosków pokontrolnych, dotyczy:
· respektowania
postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w
sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na
zbycie nieruchomości,
· uregulowania zasad używania nieruchomości komunalnych przez jednostki organizacyjne Miasta i Gminy,
· przestrzegania
przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, a w
szczególności postanowień art. 274 a § 1, poprzez
przeprowadzanie przez organ podatkowy czynności sprawdzających
niezbędnych do prawidłowego ustalenia zobowiązań podatkowych,
polegających na egzekwowaniu złożenia deklaracji na podatek od
nieruchomości przez osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej,
Powyższe
nieprawidłowości dotyczące niewykonania wniosków pokontrolnych zostały
razem z innymi nieprawidłowościami, stwierdzonymi w trakcie niniejszej
kontroli kompleksowej, opisane szczegółowo w dalszej części wystąpienia
pokontrolnego.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój.
Wniosek pokontrolny nr 1 – Konsekwentne
realizowanie wniosków pokontrolnych wydawanych przez Regionalną Izbę
Obrachunkową w Krakowie, mających na celu usunięcie w sposób trwały
nieprawidłowości stwierdzonych w czasie ostatniej i poprzedniej
kontroli.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 2
- brak
zgodności uregulowań wewnętrznych dotyczących organizacji Miasta i
Gminy z aktualnym stanem prawnym wynikającym z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Brak przygotowania
przez Burmistrza Miasta i Gminy projektu uchwały Rady Miasta i Gminy z
aktualizacją Statutu Miasta i Gminy w powyższym zakresie, stanowi
niewypełnienie obowiązku wynikającego z art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z
dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Stwierdzono, iż zapisów
Statutu Miasta i Gminy nie dostosowano do przepisów ww. ustawy, m. in. w
zakresie postanowień dotyczących wykonywania czynności z zakresu prawa
pracy wobec Burmistrza Miasta i Gminy (§ 29 ust. 1 Statutu), tj. do
brzmienia ustalonego w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o
pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.), w
części dotyczącej wykonywania ww. czynności przez przewodniczącego rady
gminy oraz pozostałych czynności z zakresu prawa pracy wykonywanych
przez wyznaczoną przez burmistrza osobę zastępującą lub sekretarza
gminy.
Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój oraz Sekretarz Miasta i Gminy.
Wniosek pokontrolny nr 2 – Podjęcie
działań na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.
1591 z późn. zm.), mających na celu doprowadzenie uregulowań
wewnętrznych określających organizację i funkcjonowanie Miasta i Gminy
do zgodności z obowiązującymi przepisami prawa wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.).
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 3
– nieuwzględnienie
w Instrukcji inwentaryzacyjnej, rozróżnienia papierów wartościowych na
te w formie materialnej oraz na te w formie zdematerializowanej, w
kontekście metody inwentaryzacji. Stosownie do postanowień art. 26 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz przyjętych
zasad rachunkowości, w drodze spisu ich ilości z natury inwentaryzuje
się papiery wartościowe w formie materialnej, natomiast papiery
wartościowe w formie zdematerializowanej zgodnie z postanowieniami art.
26 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy inwentaryzuje się drogą otrzymania od banków i
uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w
księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów.
Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój oraz Skarbnik Miasta i Gminy.
Wniosek pokontrolny nr 3 - Dostosowanie Instrukcji inwentaryzacyjnej do zgodności z postanowieniami art. 26 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), poprzez określenie prawidłowej metody inwentaryzacji papierów wartościowych.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 4
– niezgodnie z postanowieniami art.
26 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.)
ustalenie w załączniku Nr 1 pn. „Harmonogram prac inwentaryzacyjnych w
roku 2012” w kolumnie 7 „Termin przeprowadzenia inwentaryzacji”
zarządzenia Nr FK-75/2012 Burmistrza Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój z
dnia 30 października 2012 r. terminów przeprowadzenia inwentaryzacji
cyt.: salda należności z wyłączeniem ujętych pod poz. 8 i 9 – 31.03.2013
r.,
Zgodnie
z ww. ustawą, termin przeprowadzenia inwentaryzacji salda należności
(droga potwierdzenia salda) uważa się za dotrzymany, jeżeli
inwentaryzację składników aktywów rozpoczęto, nie wcześniej niż 3
miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia
następnego roku.
Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój oraz Skarbnik Miasta i Gminy.
Wniosek pokontrolny nr 4 - Dostosowanie „Harmonogramu prac inwentaryzacyjnych” do zgodności z postanowieniami art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), poprzez określenie prawidłowego terminu przeprowadzenia inwentaryzacji.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 5
- niewzywanie
na bieżąco przez organ podatkowy do złożenia wyjaśnień w sprawie
przyczyn niezłożenia w roku 2011 roku deklaracji na podatek od
nieruchomości przez trzy podmioty oraz niewezwanie ich do złożenia
deklaracji, stosownie do wymogów art. 274a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. Ordynacja podatkowa. Wymienione wyżej przychodnie zajmują
nieruchomość Miasta i Gminy (lokale) na podstawie umów najmu zawartych z
Burmistrzem Miasta i Gminy (czynsz najmu wpłacany jest w Urzędzie).
Należny podatek od nieruchomości od ww. lokali został wpłacony przez
Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w
Piwnicznej-Zdroju, który administruje ww. budynkiem komunalnym, pomimo
że obowiązek podatkowy ciążył na najemcach lokali użytkowych.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: inspektor na stanowisku pracy ds. podatków.
Wniosek pokontrolny nr 5 - Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 749), a w szczególności postanowień art. 274a § 1, poprzez
przeprowadzanie przez organ podatkowy czynności sprawdzających
niezbędnych do prawidłowego ustalenia zobowiązań podatkowych,
polegających na egzekwowaniu złożenia deklaracji na podatek od
nieruchomości przez osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 6
– niewskazanie
w ogłoszeniach o przetargach ustnych nieograniczonych z dnia 12
listopada 2010 r. i dnia 27 września 2012 r. przynajmniej jednej formy
wniesienia wadium z wymienionych w § 4 ust. 3 rozporządzenia z dnia 14
września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów
oraz rokowań na zbycie nieruchomości, czym naruszono postanowienia § 4
ust. 4 ww. rozporządzenia. Dotyczyło to sprzedaży w 2010 r.
nieruchomości gruntowej niezabudowanej, stanowiącej własność Miasta i
Gminy Piwniczna-Zdrój, oznaczonej jako działka ewidencyjna Nr 6019 o
pow. 0,0470 ha położonej w miejscowości Piwniczna-Zdrój i w 2012 r.
nieruchomości gruntowej niezabudowanej, stanowiącej własność Miasta i
Gminy Piwniczna-Zdrój, oznaczonej jako działki ewidencyjne Nr 3648/2,
3648/3, 3648/5 o pow. 0,3051 ha położonej w miejscowości Piwniczna-Zdrój
Zagrody.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: inspektor na stanowisku pracy ds. gospodarowania mieniem gminnym.
Wniosek pokontrolny nr 6 –
Stosowanie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września
2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz
rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108 z późn. zm.), a
w szczególności poprzez wskazanie w ogłoszeniu o przetargu dotyczącym
sprzedaży nieruchomości komunalnych przynajmniej jednej formy wniesienia
wadium z wymienionych w § 4 ust. 3 rozporządzenia, stosownie do
postanowień § 4 ust. 4 ww. rozporządzenia.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 7
- nieterminowy
zwrot wadium wpłaconego w przetargu ustnym nieograniczonym na sprzedaż
nieruchomości. Wadium wpłacone przez jednego z uczestników przetargu
zwrócono w dniu 30 grudnia 2010 r., z naruszeniem postanowień § 4 ust. 7
pkt 2 ww. rozporządzenia, który stanowi, iż wadium zwraca się
niezwłocznie po zamknięciu przetargu, jednak nie później niż przed
upływem 3 dni od dnia jego zamknięcia. Przetarg zamknięto w dniu 17
grudnia 2010 r. Dotyczyło to sprzedaży w 2010 r. nieruchomości
gruntowej niezabudowanej, stanowiącej własność Miasta i Gminy
Piwniczna-Zdrój, oznaczonej jako działka ewidencyjna Nr 6019 o pow.
0,0470 ha położonej w miejscowości Piwniczna-Zdrój.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: inspektor na stanowisku pracy ds. gospodarowania mieniem gminnym.
Wniosek pokontrolny nr 7 - Przestrzeganie postanowień §
4 ust. 7 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na
zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207,
poz. 2108 z późn. zm.), poprzez terminowy zwrot wadium wpłaconego w
przetargu na sprzedaż nieruchomości. Wadium zwraca się niezwłocznie po
zamknięciu przetargu, jednak nie później niż przed upływem 3 dni od dnia
jego zamknięcia.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 8
- niezachowanie
ustawowego terminu umożliwiającego ewentualne zaskarżenie czynności
związanych z przeprowadzeniem przetargu na zbycie nieruchomości, w
związku z podaniem do publicznej wiadomości informacji o jego wyniku w
dniu 20 grudnia 2010 r., (ogłoszenie wyniku przetargu nastąpiło na
posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2010 r.), czym naruszono postanowienia
art. 40 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami w związku z § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów
oraz rokowań na zbycie nieruchomości. Wyżej wymieniona nieprawidłowość
wystąpiła przy sprzedaży nieruchomości gruntowej niezabudowanej,
stanowiącej własność Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój, oznaczonej jako
działka ewidencyjna Nr 6019 o pow. 0,0470 ha położonej w miejscowości
Piwniczna-Zdrój.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: inspektor na stanowisku pracy ds. gospodarowania mieniem gminnym.
Wniosek pokontrolny nr 8 – Zapewnienie
przestrzegania, przy sprzedaży nieruchomości komunalnych, przepisów
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst
jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) oraz
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie
sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie
nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108 z późn. zm.), a w szczególności
podawanie do publicznej wiadomości informacji o wyniku przetargu na
zbycia nieruchomości, o którym mowa w § 12 ww. rozporządzenia, po
upływie terminu umożliwiającego ewentualne zaskarżenie czynności
związanych z przeprowadzeniem przetargu, określonego w art. 40 ust. 5
ustawy.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 9
- niedopełnienie
obowiązku nałożonego na organizatora przetargu w art. 41 ust. 1 ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zawiadomienia
osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia
umowy sprzedaży. Dotyczyło to
sprzedaż w 2010 r. nieruchomości gruntowej niezabudowanej, stanowiącej
własność Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój, oznaczonej jako działka
ewidencyjna Nr 6019 o pow. 0,0470 ha położonej w miejscowości
Piwniczna-Zdrój.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: inspektor na stanowisku pracy ds. gospodarowania mieniem gminnym.
Wniosek pokontrolny nr 9 - Stosowanie
przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z
późn. zm.), a w szczególności w zakresie obowiązku zawiadomienia osoby
ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy
sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości, najpóźniej
w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu, stosownie do
postanowień art. 41 ust. 1 ww. ustawy.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 10
– nieprawidłowy
zwrot wadium, wpłaconego w pieniądzu, w przetargach na sprzedaż
nieruchomości Miasta i Gminy. W toku kontroli ustalono, iż zwrot
wpłaconego w przetargu wadium pozostałym uczestnikom przetargu nastąpił z
naruszeniem postanowień § 4 ust. 7 rozporządzenia z dnia 14 września
2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz
rokowań na zbycie nieruchomości. Z kwoty wadium wpłaconego w pieniądzu
bezpodstawnie dokonano potrąceń i jednocześnie doliczono odsetki.
Zwrócono wadium wniesione w pieniądzu z odsetkami wynikającymi z umowy
rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o
koszt prowadzenia tego rachunku oraz prowizji bankowej za przelew
pieniędzy na rachunek bankowy uczestnika. Dotyczyło to sprzedaży w
trybie przetargu nieograniczonego działki ewid. Nr 6019 w 2010 r. -
zamiast kwoty 5.000 zł zwrócono 4.999,17 zł oraz nieruchomości
składającej się z działek ewidencyjnych Nr 3648/2, 3648/3, 3648/5 w 2012
r., położonych w Piwnicznej-Zdroju - zamiast kwoty 40.000 zł zwrócono
39.999,40 zł.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Skarbnik Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój.
Wniosek pokontrolny nr 10 - Przestrzeganie postanowień §
4 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w
sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na
zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207,
poz. 2108 z późn. zm.), poprzez zwrot wadium wpłaconego w pieniądzu w
przetargu na sprzedaż nieruchomości w pełnej wysokości, bez pomniejszania o koszt prowadzenia tego rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy uczestnika oraz bez doliczania odsetek.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 11
- gospodarowanie
mieniem komunalnym Miasta i Gminy bez zachowania szczególnej
staranności, wymaganej przepisami art. 50 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym przy gospodarowaniu mieniem Miasta i Gminy, poprzez
używanie przez Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w
Piwnicznej-Zdroju oraz Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w
Piwnicznej-Zdroju bez tytułu prawnego nieruchomości oraz pomieszczeń w
budynkach komunalnych Miasta i Gminy. Właściwe formy prawne używania
nieruchomości dla ww. jednostki określają przepisy art. 18 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój.
Wniosek pokontrolny nr 11 - Podjęcie
stosownych działań w celu uregulowania zasad używania nieruchomości
komunalnych przez jednostki organizacyjne Miasta i Gminy, poprzez
ustalenie właściwej formy prawnej dla ww. jednostek, stosownie do
przepisów art. 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 12
- wystąpienie
przekroczenia planu wydatków w 2012 r. w 55 przypadkach, co stanowi
naruszenie zasad gospodarki finansowej określonych w art. 44 ust. 1 pkt
3, z uwzględnieniem art. 254 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych, co przykładowo dotyczyło:
l.p.
|
data wydatku
|
klasyfikacja
|
plan na dzień wydatku
|
wykonanie na dzień wydatku
|
wykonanie wydatków powyżej kwoty planu – w dniu wydatku
|
1
|
6.08.2012
|
600/60016/4270
|
43.000,00
|
49.395,55
|
6.395,55
|
2
|
17.12.2012
|
630/63095/6059
|
1.711,704,00
|
1.913.295,75
|
201.591,75
|
3
|
11.04.2012
|
757/75702/8070
|
400.000,00
|
413.179,38
|
11.797,58
|
4
|
24.04.2012
|
757/75702/8070
|
400.000,00
|
432.192,02
|
17.695,86
|
5
|
26.09.2012
|
757/75702/8110
|
850.000,00
|
865.440,42
|
13.458,36
|
6
|
13.09.2012
|
900/90003/4300
|
140.000,00
|
150.949,58
|
10.949,58
|
7
|
24.09.2012
|
900/90003/4300
|
140.000,00
|
177.734,66
|
26.623,08
|
8
|
12.10.2012
|
900/90003/4300
|
190.000,00
|
205.228,47
|
15.228,47
|
9
|
19.12.2012
|
900/90003/4300
|
250.000,00
|
256.766,74
|
6.766,74
|
Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój, Zastępca Burmistrza oraz Sekretarz Miasta i Gminy.
Wniosek pokontrolny nr 12 - Zapewnienie przestrzegania limitów planu
wydatków budżetowych Urzędu Gminy, zgodnie z przepisem art. 44 ust. 1 i
art. 254 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 13
– poświadczenie
przez Skarbnika Miasta i Gminy oraz inspektora do spraw księgowości, o
zgodności operacji gospodarczej z planem finansowym Urzędu Gminy w 2012
r. (podpisanie dowodów księgowych), pomimo braku zabezpieczenia środków w
ww. planie. Powyższe dotyczyło w szczególności: faktury VAT nr
2012/07/2/0038/P z dnia 24.07.2012 r., faktury VAT nr 42/2012/USŁ z dnia
5.12.2012 r., 2 not odsetkowych z dnia 4.04.2012 r., przelewu odsetek z
dnia 24.04.2012 r., przelewu odsetek z dnia 26.09.2012 r., faktury VAT
nr FA/192/ZL/2012 z dnia 31.07.2012 r., faktury VAT nr FA/213/OMM/2012 z
dnia 31.08.2012 r., faktury VAT nr FA/236/OMM/2012 z dnia 28.09.2012
r., faktury VAT nr FA/278/OMM/2012 z dnia 30.11.2012 r.
Nieprawidłowość świadczy o niewypełnieniu obowiązków wynikających z art. 54 ust. 1 pkt 3 lit. a oraz ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 24 września 2009 r. o finansach publicznych.
Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Skarbnik Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój oraz inspektor do spraw księgowości.
Wniosek pokontrolny nr 13 – Rzetelne wykonywanie obowiązków głównego księgowego, dotyczących poświadczenia zgodności operacji gospodarczej z planem finansowym jednostki, stosownie do postanowień wynikających z art. 54 ust. 1 pkt 3 lit. a i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 24 września 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 14
– wystąpienie
dwóch przypadków w 2012 r. zmniejszenia planu wydatków poniżej
zaksięgowanego zaangażowania wydatków w następujących podziałkach
klasyfikacji budżetowej:
Lp.
|
Klasyfikacja Budżetowa
|
Data zmiany planu (konto 980)
|
Plan narastająco (konto 980)
|
Zaangażowanie (konto 998)
|
Deficyt planu
|
1.
|
630/63095/6057
|
18.12.2012
|
4.151.638,00
|
4.393.985,73
|
242.347,73
|
2.
|
750/75011/4010
|
11.04.2012
|
54.191,00
|
54393,00
|
202,00
|
Takie
postępowanie narusza zasadę obligatoryjnego utrzymania w planie
finansowym zabezpieczenia dla całości zaciągniętych zobowiązań, która
wynika z przepisów art. 44 ust. 3 pkt 3, art. 46, art. 52 ust.1 pkt 2,
art. 261 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój oraz Skarbnik Miasta i Gminy.
Wniosek pokontrolny nr 14 – Wyeliminowanie
przypadków dokonywania zmian planu finansowego wydatków poniżej kwot
zaksięgowanego zaangażowania wydatków budżetowych, celem zapewnienia
realizacji zasady obligatoryjnego utrzymania w planie finansowym
zabezpieczenia dla całości zaciągniętych zobowiązań, która wynika z
przepisów art.
44 ust. 3 pkt 3, art. 46, art. 52 ust.1 pkt 2, art. 261 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z
2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 15
- rozliczenie
w 5 przypadkach kosztów podróży służbowych niezgodnie z postanowieniami
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia
2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze
kraju, poprzez nie wypłacenie pracownikom
połowy diety wg ówcześnie obowiązującej kwoty, tj. w wysokości 11,50 zł,
pomimo, że podróż służbowa trwała 8 godzin, co stanowiło naruszenie postanowienia §
4 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia. Dotyczyło to poleceń wyjazdów
służbowych o Nr: XI-19/11, XI-19/12, XI-25/12, VII-27/12, IX-38/12.
Osoba odpowiedzialna za nieprawidłowości: Skarbnik Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój.
Wniosek pokontrolny nr 15 - Rozliczanie kosztów podróży służbowych w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r.
w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu
w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu
podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167), ze szczególnym
uwzględnieniem respektowania przy rozliczaniu kosztów podróży służbowych
postanowień § 7 ust. 2 pkt 1 lit. b ww. rozporządzenia, poprzez naliczanie i wypłacanie pracownikom należnej diety.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 16
- zaniechanie
udzielania zaliczek dla pracowników delegowanych w podróż służbową poza
terytorium kraju, co narusza postanowienia § 13 ust. 1 rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie
wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Powyższe
dotyczyło: polecenia wyjazdu służbowego Nr: IX-02/11 z 31.08.2011 r. do
Balatongyorok (Republika Węgierska) rozliczona w kwocie 1.253,42 zł, nr
VI-22/12 z dnia 25.06.2012 r. do miejscowości Lucka (Słowacja)
rozliczona w kwocie 163,41 zł., nr IX-08/12 z 6.09.2012 r. do Preszow
(Słowacja) rozliczona w kwocie 195,70 zł, nr
IX-39/12 z 27.09.2012 r. do Szikszo (Republika Węgierska) rozliczona w
kwocie 484,76 zł, nr XI-14/12 z dnia 16.11.2012 r. do Lucka (Słowacja)
rozliczona w kwocie 162,68 zł, nr VI-22/12 z dnia 25.06.2012 r. do Lucka
(Słowacja), rozliczona w kwocie 163,41 zł.
Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój oraz Sekretarz Miasta i Gminy.
Wniosek pokontrolny nr 16
– Udzielanie pracownikom delegowanym w podróż służbową poza terytorium
kraju zaliczek na poczet kosztów podróży i pobytu poza granicami kraju,
stosownie do wymogu § 20 ust.1 rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013
r., poz. 167).
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 17
- nieprzygotowanie projektów uchwał Rady Miasta i Gminy w sprawie
programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt na terenie Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój w 2012 r.
i w 2013 r. Uchwalenie takiego programu jest wymogiem art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt,
natomiast nieprzygotowanie projektów uchwał Rady Miasta i Gminy w
sprawie ww. programów stanowi niewypełnienie obowiązków wynikających z art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Osoby odpowiedzialne za powstanie nieprawidłowości: Burmistrz Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój oraz inspektor na stanowisku pracy ds. strategii rozwoju i programów pomocowych.
Wniosek pokontrolny nr 17 – Podjęcie
działań w celu uchwalenia, corocznie do dnia 31 marca, programu opieki
nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na
terenie Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój, stosownie do postanowień art. 11a ustawy z dnia z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), poprzez przygotowanie projektu uchwały Rady Miasta i Gminy w powyższej sprawie, stosownie
do postanowień art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z
późn. zm.).
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 18
- nierzetelne sporządzenie informacji z otwarcia ofert w dniu 7 września 2009 r. i w dniu 29 grudnia 2009 r.,
poprzez brak adnotacji o: terminie wykonania zamówienia, okresie
gwarancji i warunkach płatności zawartych w ofertach, co jest niezgodne z
postanowieniami art. 86 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych. Informację z sesji otwarcia ofert z dnia 29 grudnia 2009 r., na wniosek jednego z wykonawców, stosownie do postanowień art. 86 ust. 5 ustawy przekazano niezwłocznie faksem w dniu 29 grudnia 2009 r. Dotyczyło to postępowania pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej etap I dla wsi Głębokie” oraz postępowania pn. „Budowa oczyszczalni i kanalizacji sanitarnej etap I dla wsi Wierchomla Wielka”.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: inspektor na stanowisku pracy ds. strategii rozwoju i programów pomocowych.
Wniosek pokontrolny nr 18 – Przestrzeganie
postanowień ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn.
zm.), poprzez przekazywanie wykonawcom,
którzy nie byli obecni na otwarciu ofert, na ich wniosek, zestawienia
złożonych ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zawierającego
wszystkie elementy wymagane przepisami art. 86 ust. 4 ustawy, tj. m.in.
również informacje dotyczące terminu wykonania zamówienia, okresu
gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 19
- zwrot w 8 przypadkach w latach 2008-2011, przez zamawiającego
70 % zabezpieczenia należytego wykonania umowy po terminie 30 dni od
dnia wykonania zamówienia i uznania przez zamawiającego za należycie
wykonane. Powyższe jest
niezgodne z przepisami określonymi w art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: inspektor na stanowisku pracy ds. promocji i programów pomocowych.
Wniosek pokontrolny nr 19 – Respektowanie postanowień ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity
Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), a w szczególności
dokonywanie zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy w terminach
określonych w art. 151 ust. 1 ustawy.
Opis nieprawidłowości do wniosku pokontrolnego nr 20
- brak przez cały okres realizacji zamówienia pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej etap I dla wsi Głębokie – w ramach projektu pn. Budowa
sieci kanalizacyjnych w przygranicznych miejscowościach Lucka i
Głębokie realizowanego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej
Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007-2013”
prawidłowego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, tj. pełną kwotą
ustalonego zabezpieczenia w wysokości 15.033,11 zł, czym naruszono
postanowienia rozdz. XV s.i.w.z. z dnia 2.12.2009 r. oraz postanowienia §
15 ust. 1 umowy. Umowę Nr 38/2010 zawarto 25.01.2010 r. z terminem
realizacji do dnia 30.10.2010 r., a następnie aneksem Nr 1 z dnia 12
sierpnia 2010 r. termin realizacji zmieniono na dzień 15 grudnia 2010
r., w związku z powyższym część okresu realizacji zamówienia, tj. od
1.12.2010 r. do 15.12.2010 r. nie została prawidłowo zabezpieczona,
pełną kwotą ustalonego zabezpieczenia, tj. kwotą w wysokości 152.033,11
zł, a jedynie kwotą 45.609,93 zł. Pierwsza gwarancja ubezpieczeniowa –
pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. ustalona na kwotę 152.033,11 zł (100%
wartości zabezpieczenia) obowiązywała od 25.01.2010 r. do 30.11.2010 r.,
natomiast druga gwarancja – pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. na kwotę
45.609,93 zł (30% wartości zabezpieczenia) obowiązywała od dnia
1.12.2010 r. do 30.11.2013 r. Prawidłowe zabezpieczenie, w formie aneksu
do umowy gwarancyjnej, nastąpiło pismem z dnia 26 stycznia 2011 r., tj.
po zakończeniu realizacji umowy i odbiorze, który nastąpił w dniu 15
grudnia 2010 r.
Osoba odpowiedzialna za powstanie nieprawidłowości: inspektor na stanowisku pracy ds. inwestycji.
Wniosek pokontrolny nr 20 – Przestrzeganie
wymogów specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz zawartych umów w
zakresie wysokości i warunków wnoszenia zabezpieczenia należytego
wykonania umowy.
Niezależnie
od wyszczególnienia indywidualnej odpowiedzialności za powstanie
nieprawidłowości w poszczególnych dziedzinach funkcjonowania Miasta i
Gminy Piwniczna-Zdrój, poprzez wskazanie merytorycznych pracowników,
Burmistrz oraz Skarbnik Miasta i Gminy ponoszą w odpowiednim zakresie,
odpowiedzialność z tytułu nadzoru, za opisane w wystąpieniu pokontrolnym
nieprawidłowości.
W terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, do
wniosków pokontrolnych zawartych w wyżej wymienionym wystąpieniu
przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do Kolegium Izby, stosownie do
postanowień art. 9 ust. 3 i ust. 4 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych.
Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie.
Bieg terminu, o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.
W terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, kontrolowana
jednostka jest obowiązana zawiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w
Krakowie o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach ich
niewykonania.
Poinformowanie niezgodnie z prawdą, o wykonaniu wniosków pokontrolnych jest zagrożone sankcją określoną w art. 27 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.
Jednocześnie informuje się, że treść niniejszego wystąpienia pokontrolnego, zawierającego
wnioski pokontrolne oraz opis nieprawidłowości do poszczególnych
wniosków pokontrolnych, a także wskazanie osób odpowiedzialnych za
powstanie stwierdzonych nieprawidłowości, udokumentowanych w protokole
kontroli, po zakończeniu obowiązujących procedur pokontrolnych,
określonych przepisami ustawy z dnia 7 października 1992 r. o
regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r.,
poz. 1113), ogłoszona zostanie w Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, na stronie internetowej: www.bip.krakow.rio.gov.pl.
do posta: Znaja Panstwo wnioski .....
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa lektura.
Ale chyba będziemy mieć własne aferę Watergate. Ciekawe czy osoba która upubliczniła to pismo miała na to zgodę adresata???? I czy otrzymała je zgodnie z Ustawą o dostępie do informacji publicznej. Jeśli nie to któryś kandydat mistrzowsko się podłożył