Strony

niedziela, 24 listopada 2013

Refleksja numer 2



„Wdzięki władzy sprawowanej przez demos po raz pierwszy i chyba najbardziej celnie przedstawił Platon, badacz mechanizmów społecznych i – można rzec śmiało – ojciec socjologii w europejskim kręgu kulturowym. Jego bezkompromisowe obserwacje nie straciły na uroku, niczego z siły przekonywania.
Głos Platona przewidującego nieuchronny upadek ustroju, w którym decydującą rolę odgrywają pozbawione wszelkiej miary namiętności, a za najwyższą mądrość uchodzi przewrotność demagogów, karmiących demos pochlebstwami, po to, by ukryć własne perfidne ambicje, brzmi wciąż bardzo przekonywująco.
Jego przenikliwość wytrzymała próbę czasu, nie pozostawia nam żadnych złudzeń – demokracja w nieuchronny sposób wiedzie do tyranii, w mniej lub bardziej dyskretny sposób zakamuflowanej …"

3 komentarze:

  1. Platon był uczniem Sokratesa a ten został skazany na karę śmierci za wypowiadanie krytycznych uwag pod adresem rządzących.Kara śmierci nam nie grozi ale prymitywny odwet za wypowiadane słowa na pewno tak.Demokracja to jeden z bardziej niezrozumiałych form ustroju państwa, dwóch kretynów ma więcej do powiedzenia niż jeden profesor.Demokracji musimy się uczyć a nie kupczyć nią dla osiągnięcia prywatnych korzyści.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokonania naszej władzy

    Jam jest Edward, wielki burmistrz królewskiego miasta

    Co założył go Kazimierz król ostatni z Piasta.

    Rządzę ja w nim bardzo dobrze przez okres niemały,

    Już od dawna Piwniczanie takich władz nie miały.

    Co ja tutaj zbudowałem ! Rejestr bardzo długi,

    Będzie miał co spłacać po mnie burmistrz drugi.

    Park zdrojowy urządziłem, koparki go zryły

    Drzew połowę wyrąbałem, bo już stare były,

    W tym też parku koncert - muszla stoi zawstydzona,

    Przez pomyłkę architekta tyłem odwrócona,

    Lecz ozdobą tego parku jest pole szachowe ,

    Ale partii tam nie zagrasz, pionki betonowe .

    Wielki kłopot ze szkołami, bo dużo kosztują

    Lepiej rządzić baranami bo się nie buntują.

    Wiec zamknijmy wszystkie szkoły kłopot z głowy będzie

    Ile nagród! Ile premii zwiększy się w Urzędzie.

    Dom kultury postawiłem plecami do rynku ,

    Żeby trudniej było znaleźć wejście do budynku.

    Najważniejsze w tym budynku są biura dyrekcji,

    Korytarze, schody, WC, wszystko to się mieści.

    A zespoły i pracownie? Gdzieś się poupycha

    Zawsze z nimi problem wielki, kłopotu do licha.

    Bo i po cóż ta kultura to wydatek drogi,

    Gmina tylko ma kłopoty, to kula u nogi.

    Zaś muzeum to graciarnia, same to rupiecie,

    Zysku z tego wcale nie ma jak sami widzicie.

    Lepiej salę by wynająć pod biznesik jaki

    To by mogło przynieść władzy, dochód jaki taki.

    Zbudowałem piękny basen dla ludu wygody,

    Lecz daleko, hen za miastem by nie brudzić wody .

    I tak mógłbym długą listę mych zasług wystawić

    Ale nie chcę swym dorobkiem za bardzo się chwalić.

    Jeszcze o czymś zapomniałem, pobić się nie damy,

    Ma być wojna na karpiele Łazów z Bziniakami .

    Więc okopy szykujemy na Brzanówkach w górze ,

    Trzeba więc nam zmienić budżet, bo wydatki duże.

    Może to już będzie tyle, dużo jak widzicie

    Pewnie na trzecią kadencje to mnie wybierzecie.

    Pan Twardowski robił sztuczki, a ja go przebrałem ,

    Bo burmistrzem, tu Piwnicznej ja właśnie zostałem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Że niby zamiast murala pod Kicarzem taki wiersz? No, długi on jest, więc może go napisać wzdłuż muru, a nie z góry na dół ;))

    OdpowiedzUsuń