W odniesieniu do
kolejnych wpisów odpowiedź nasuwa się sama.
Badając
mechanizmy psychologii społecznej być może doszlibyśmy do tezy postawionej tak,
że w myśl zasady „socjologia poszukuje praw zjawisk zachodzących
między ludźmi, zajmuje się badaniem struktur, czyli wzajemnego
przyporządkowania sobie ludzi w zbiorowościach” lub według Platona - ojca
socjologii w europejskim kręgu kulturowym – „Państwem
powinni rządzić najmądrzejsi, a więc filozofowie, ponieważ jedynie oni
posiadają prawdziwą wiedzę. Tylko oni potrafią odtworzyć w umyśle wizję
idealnego państwa, do którego realizacji będą dążyć”. Idealne państwo a co za tym idzie
idealne społeczeństwo powinno się według Platona dzielić na stan uczonych, stan
strażników i stan żywicieli, gdzie powinny zachodzić pewne wyidealizowane
procesy przenikania i kolektywizmu jako dobrze pojętej współpracy.
W tym
trójpodziale zadań społecznych jasno widać odbicie warstw społecznych epoki
średniowiecza, które funkcjonowało w oparciu o filozofię Platona, ujętą w
naukach św. Pawła z Tarsu oraz jej odbicie we franciszkańskim nurcie myśli
chrześcijańskiej.
Idąc dalej
tym tropem argumentacji, możemy „spoglądać na ludzkie czynności, jak na
fragmenty większych całości” którymi są
nieprzypadkowe grupy ludzi, powiązane siecią wzajemnych zależności. Spoglądając
więc na grupę ludzi w postaci polskiego społeczeństwa zamkniętego w granicach
między - najogólniej rzecz ujmując - Bałtykiem a Karpatami oraz jego diasporą
rozsianą po całym świecie, nierzadko walczącą „za wolność Waszą i Naszą”
możemy dojść do wniosku, że jedna cecha wybija się ponad podziałami i łączy
wszystkich. To „umiłowanie ojczyzny” – patriotyzm, chociaż nie zawsze dobrze
pojęty, biorąc „dobro” jako sankcję która wyznacza korzyści dla ogółu społeczeństwa a
nie konkretnej jednostki.
Myślący
cyt. za:
Jan Szczepański – "Elementarne pojęcia socjologii".
cyt. za:
Jan Szczepański – "Elementarne pojęcia socjologii".
Zygmunt Bauman – "Socjologia".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz